Every little thing is gonna be alright - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu Every little thing is gonna be alright - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu

Every little thing is gonna be alright

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

11 Maart 2013 | Tsjechische Republiek, Praag

(by Bob Marley)

Oke, ik heb een mooi verhaal. Eigenlijk was ik vanmorgen al begonnen met schrijven, over skigebieden in verschillende landen enzo, maar dit is even leuker om met jullie te delen. Het skigebiedenverhaal kun je hieronder nog lezen, als ik straks niet besluit om het toch maar te verwijderen ;).

Ik volg hier het vak 'pathofysiologie', waarin we zouden moeten leren over hoe ziekten er uit zien, hoe ze zich ontwikkelen, en hoe je mensen kunt genezen van ziekten. Vandaag hadden we de eerste les, en in deze les gingen we naar het ziekenhuis. Leek me sowieso een beetje anders dan je zou verwachten van een vak dat 'pathofysiologie' wordt genoemd, maar oke, het kon nog alle kanten op natuurlijk. Nou, bleek dat we een excursie gingen maken naar een soort ondergronds deel van het ziekenhuis! Een soort van grote bunker, met drie verdiepingen, die ze gebruiken in geval van rampen (als in, bijvoorbeeld: er worden (nucleaire) bommen gegooid). De bunker bestaat uit drie verdiepingen, waarvan er twee gebruikt worden om patiënten onder te brengen (kamers met bedden, operatiekamers, etc.) en één voor de machinerie (om de luchtstroom te controleren, om water op te slaan, etc.). Binnen ziet het er uit als een communistische gevangenis - alhoewel ik niet weet hoe die er precies uit zien. Of in ieder geval zoals een ziekenhuis zoals je je die voorstelt uit oorlogsfilm: zalen met echt old-school ziekenhuisbedden, radio's uit het jaar 0, en typemachines om te kunnen communiceren. Jullie kunnen binnenkort waarschijnlijk wel een fotootje op m'n facebookpagina zien verschijnen.

Hoewel het dus geen drol te maken had met pathofysiologie, was het wel erg interessant om een keer gezien te hebben. Ik begin me ondertussen heel hard af te vragen of iets dergelijks ook bestaat in Nederland, en of er dan überhaupt mensen van af weten die er heen zouden kunnen gaan. Ik neig naar nee, maar ik zal zo eens even rond gaan kijken op het internet. Als ik mijn medestudenten zo hoorde, lijkt het vooral iets te zijn voor de wat meer onrustige landen - wij in Nederland zijn niet meer voorbereid op rampen. Dat zou kunnen...

Nog een mooi verhaal over de bunker: De bunker wordt tegenwoordig ook nog wel gebruikt als ze wat extra ziekenhuisbedden nodig hebben. Zo ook tijdens Oud en Nieuw, van 1999 op 2000. Toen gebruikten ze het om mensen die teveel gedronken hadden op te vangen. Nu wil het zo zijn dat er een aantal Nederlandse toeristen was, dat daar ook terecht kwam. Wel, en toen ze wakker werden schrokken ze zich dood: wáááár waren ze in vredesnaam beland?! Dat kan ik me heel goed voorstellen - met de deuren van tralies en 20 ziekenhuis bedden in een kamer in een bunker. Haha. Gelukkig werd alles ze netjes uitgelegd, en daarna vonden ze het alleen maar interessant en wilden ze niet meer weg ;).

Weer wat nieuws geleerd dus! Het wintersportverhaaltje krijgen jullie in een aparte blog, dan hoef je niet alles in één keer te lezen =).

Ahoj!
Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Ahoj! (As they greet in Czech! My first Czech words, haha) My name is Anne, and I'll spend the up coming year at the Czech Technical University in Prague. Kind of an adventure, as Dutch student, but it's gonna be fun, for sure! I'll try to keep this blog up to date. But, I warn in advance: I'm used to have a busy schedule, so maybe updates will not be made for quite long times. If it takes to long: please, send me a message, and I will post something new! I hope I will enjoy you with my stories, pictures, recipes and crazy thoughts =D Looking forward to a wonderful year, Anne

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 22232

Voorgaande reizen:

11 September 2013 - 01 September 2014

Dublin

06 September 2012 - 01 Augustus 2013

Prague

Landen bezocht: