Alles kan, maar het hoeft niet - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu Alles kan, maar het hoeft niet - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu

Alles kan, maar het hoeft niet

Blijf op de hoogte en volg Anne

19 Mei 2013 | Tsjechische Republiek, Praag

Een dagje Praag. Een typisch dagje kan ik het misschien niet noemen, daar verschillen ze iedere keer te veel voor. Maar om jullie toch een soort kijkje te geven in mijn dagen hier, voordat ik dit land weer moet verlaten:

Vrijdagochtend, 6.30 uur. De wekker gaat, en er is geen tijd om te snoozen, want om 7 uur moet ik vertrekken om op tijd in Kladno te zijn voor mijn Tsjechische les. Deze volg ik nog altijd vol enthousiasme, alhoewel het toch tegenvalt hoeveel Tsjechisch ik op het moment spreek... Het blijft een lastige taal!

8.00 uur. De les begint, en omdat het geen zin heeft om met een nieuw hoofdstuk te beginnen nu we nog maar 3 lessen te gaan hebben, kijken we een film. Een Tsjechische film natuurlijk, over een stuk of 7 'gewone' jongeren die in Praag wonen. Titel van de film is 'Samotári' ('Eenlingen'). We hebben Engelse ondertiteling, dat dan weer wel.

10.00 uur. Dat was het weer qua lessen vandaag, en ik kan weer terug naar Praag. Omdat ik wat wil trainen voor het opleidingsweekend van de reddingsbrigade, heb ik m'n sportspullen bij me, en reis ik direct door naar het zwembad. Het is zonnig, en ik besluit buiten te zwemmen, waar het bad eigenlijk nog beter is dan binnen (binnen 1x 50m bad, buiten 1x 50m en 1x 25m bad). M'n ticket geeft 1,5 uur toegang, dus ik heb zelfs tijd om even in het zonnetje te liggen!

13.00 uur. Tijd voor lunch! En door de weeks doe je dat het beste bij één van de vele restaurants met een lunchmenu: Keuze uit 2 of 3 gerechten, waar je dan zo'n 4-5 euro voor betaald. Lunch is de hoofdmaaltijd van de dag, dus dat kan prima uit. En zelf maak je het trouwens niet echt goedkoper... Vandaag kiezen we voor het treintjesrestaurant (waar drankjes per trein naar je tafel worden gebracht), waar we nog bekenden tegen het lijf lopen die een biertje komen drinken.

14.00 uur. Het is te zonnig om meteen door te gaan met studeren, alhoewel Serap en ik dat allebei op de planning van de middag hebben staan. Eerst maar een ijsje halen dan, om deze vervolgens in het park op te eten!

15.00 uur. Oké, eindelijk tijd om wat aan de laatste projecten en examens te gaan werken. Vandaag is het focussen op het maken van een user interface in Matlab. Een project voor het vak biologische signalen. Best leuk om te doen! Alleen jammer dat we alle informatie zelf moeten zoeken, want er is geen boek of handout vanuit de studie, en de docent kan ons eigenlijk ook niet verder helpen... Maar beetje bij beetje kom ik er uit en begint het programma wat te worden.

18.00 uur. We krijgen weer honger, maar hebben geen zin om boodschappen te doen. Serap en ik voegen onze restjes eten samen en weten er nog een leuk hapje van te maken (burrito's!). Tijdens het eten spelen we een spelletje Yathzee, omdat dit spel veel te verslavend is ;).

20.00 uur. Google hangout sessie met Nederland, om de plannen voor de zomervakantie door te spreken. Want er is genoeg tijd om dit jaar 2 weken naar Slovenië te vertrekken! Alvast heel veel zin in natuurlijk. De camping direct gemaild of ze nog een gaatje vrij hebben in twee van hun bungalows, zodat de eerste stap is gezet.

22.00 uur. Tijd om op te hangen, want ik krijg een berichtje of ik een drankje kom drinken in een pub in Dejvická. Klinkt als een prima idee! Er zijn heel wat Erasmus studenten te vinden, en zelfs een hele groep met Nederlanders. Het wordt een gezellige boel, en we gaan iets later weer naar huis dan we van te voren gepland hadden. Maakt niet uit, in principe kan ik zaterdagochtend uitslapen. =)

Ahoj!
Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Ahoj! (As they greet in Czech! My first Czech words, haha) My name is Anne, and I'll spend the up coming year at the Czech Technical University in Prague. Kind of an adventure, as Dutch student, but it's gonna be fun, for sure! I'll try to keep this blog up to date. But, I warn in advance: I'm used to have a busy schedule, so maybe updates will not be made for quite long times. If it takes to long: please, send me a message, and I will post something new! I hope I will enjoy you with my stories, pictures, recipes and crazy thoughts =D Looking forward to a wonderful year, Anne

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 590
Totaal aantal bezoekers 22249

Voorgaande reizen:

11 September 2013 - 01 September 2014

Dublin

06 September 2012 - 01 Augustus 2013

Prague

Landen bezocht: