Just a spoonful of sugar helps a medicine go down - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu Just a spoonful of sugar helps a medicine go down - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu

Just a spoonful of sugar helps a medicine go down

Blijf op de hoogte en volg Anne

21 Oktober 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

(Mary Poppins)

Oke, laten we het eens hebben over hoe de STUDIE nou eigenlijk is. Want ja, dat is toch de achterliggende gedachte waarvoor ik hier eigenlijk ben. En nu kan ik er wat over zeggen, want ik ben inmiddels alweer op de helft van mijn eerste semester.

Dat is dan ook meteen het eerste puntje waar iets over te vertellen valt. Ik dacht dat ze in Praag veel meer tijd zouden besteden aan de studie, minder aan vakanties, etc. Maar het tegenovergestelde blijkt waar te zijn. Ik ben in oktober begonnen met mijn colleges, waardoor ik ongeveer 2,5 maand zomervakantie had. Zoals het er nu naar uit ziet heb ik al m'n tentamens in de 2e en 3e week van December. Dus dat is iets meer dan 2 maanden les. Vervolgens zal ik weer vakantie hebben tot het volgende semester begint. Dat is in halverwege februari. Oftewel: dat betekent dat ik tot die tijd alweer 2 maanden vakantie heb. Het is een raar systeem, is het niet? Ik ga bijna denken wat ik in vredesnaam met al die vrije tijd moet gaan doen?!
Oke, ik moet er wel even bij zeggen dat het niet echt standaard is dat het op deze manier gaat. De Tsjechische studenten begonnen dit jaar al wat eerder met hun colleges - door problemen waren alleen de Engelse lessen uitgesteld. Daarnaast geldt voor de Tsjechische studenten dat ze tot de kerstvakantie gewoon full-time les hebben, en daarna een periode van examens hebben. Maar omdat wij 'veel' studenten hebben die hier maar voor één semester zijn, en het vervelend voor hen zou zijn als ze terug moeten reizen na de kerstvakantie alleen maar om wat toetsjes te maken, proberen wij alles voor de kerstvakantie te proppen. En dat lijkt aardig te lukken :)

Maar goed, veel vrije tijd dus tussen de collegeperiodes in. Gelukkig is de wintersport al gepland, en wonen hier studenten vanuit heel Europa waar ik een bezoekje kan brengen, dus die tijd komt wel vol. Misschien ga ik zelfs wat nuttigs doen en ergens werken, stage lopen, of een cursus volgen. Wie weet, we gaan het zien!
Tussen de collegedagen in (lees: in de weekenden) brengen we onze tijd overigens ook veel door buiten Praag. Afgelopen weekend gingen we naar Bratislava en Wenen, echt top! Bratislava kun je prima bekijken in één dagje, voor Wenen moet je echt meer tijd uittrekken. Les voor de volgende keer! Ik heb nu in ieder geval een indruk van de stad (en weer eens met euro's kunnen betalen!).

Dan de colleges: Sommige docenten spreken best goed Engels, waardoor de les best interessant is. Op nummer 1 staan de lessen Tsjechisch - simpelweg omdat hier nul herhaling is en de docente zoveel enthousiasme uitstraalt dat je het vak wel leuk móet vinden. Ook voor Psychologie hebben we een 'učitelká' [docente] (van een andere universiteit in Praag) die haar vak heel goed en interessant over kan brengen. Voor andere vakken is het niveau soms wat bedroevender. Soms wordt voor elke zin eerst een online woordenboek geraadpleegd, of duurt het gewoon 2 minuten voordat de hele zin gezegd is. Met name wanneer je de avond ervoor erg gezellig was, is het dan lastig om de oogjes open te houden.
Als we door het Engels heen kijken, verschilt het per vak hoe goed het aansluit bij m'n Bachelor. In de eerste instantie zou er al veel overlap zijn, waardoor ik de helft van mijn vakken heb kunnen veranderen naar 2e jaars vakken. Voor de vakken die ik niet heb kunnen veranderen geldt dat ik niet zo goed hoef op te letten tijdens de les ;). Voor de vakken die ik wel heb veranderd, geldt dat ze best interessant zijn! Daarbij noem ik even Anaesthesiologie - waar we een experiment mochten bekijken waar ze een varken onder narcose hadden liggen met alle intensive care apparatuur aangesloten, supervet, en Laser applications - waar we leren hoe laser gebruikt kan worden in de medische wereld.

Zoals ik denk ik al eens genoemd heb, hebben we vrijwel altijd les in Kladno, een stadje 20 km van Praag vandaan. Dat maakt dat ik vroeg op moet staan als de colleges om 8 uur beginnen (bus om 7.20 uur). Kladno is een best wel dode stad, met veel saaie grijze gebouwen en exact zoals je een communistisch stadje verwacht. Maar! We komen er langzaam achter dat er ook best wel leuke dingen aan Kladno zijn! Zo hebben we er al een keer een faculteitsfeestje gehad, met live muziek van een Tsjechische band, en gratis biertjes en worstjes. Gewoon in de kantine, omdat het kan! En zijn we daarna uitgenodigd voor een verjaardagspartijtje in Kladno, waardoor we inmiddels ook weten waar we leuke cafeetjes kunnen vinden. We zijn ook niet meer perse verbonden met de menza (waar je voor minder dan 2 euro een warme maaltijd krijgt, maar waar erg veel herhaling is), maar weten het sportcafé en het restaurant van het hotel in de buurt te vinden (waar we voor minder dan 3 euro een warme maaltijd krijgen, met ietsje meer groenten).

De voorzieningen in Kladno zijn niet echt van deze tijd. Het gebouw valt op sommige punten bijna uit elkaar, en als je een paar uurtjes vrij hebt is er niet echt een computer- of loungeruimte waarin je je tijd kunt invullen. Voor de zonnige dagen was dat niet echt een probleem, maar het schijnt best wel vervelend te worden als het straks begint te sneeuwen enzo. Nouja, ook dat moeten we maar aankijken: voorlopig neem ik gewoon m'n laptopje mee als ik iets nuttigs kan doen in m'n vrije uurtjes, of zoeken we bovenstaande restaurantje/cafeetjes op als we ons vervelen.

Dus, kortom, over de studie: We vermaken ons wel, en soms is het best interessant. Maar ze zijn vooral heel lief voor ons in tijd vrij maken voor reisjes. Op het lijstje voor het moment: Briançon (wintersport 2012!), Budapest, en Sofia!

Heel veel liefs vanuit het steeds kouder wordende Praag,

Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Ahoj! (As they greet in Czech! My first Czech words, haha) My name is Anne, and I'll spend the up coming year at the Czech Technical University in Prague. Kind of an adventure, as Dutch student, but it's gonna be fun, for sure! I'll try to keep this blog up to date. But, I warn in advance: I'm used to have a busy schedule, so maybe updates will not be made for quite long times. If it takes to long: please, send me a message, and I will post something new! I hope I will enjoy you with my stories, pictures, recipes and crazy thoughts =D Looking forward to a wonderful year, Anne

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 22243

Voorgaande reizen:

11 September 2013 - 01 September 2014

Dublin

06 September 2012 - 01 Augustus 2013

Prague

Landen bezocht: