When you have nothing else to do, do something - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu When you have nothing else to do, do something - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu

When you have nothing else to do, do something

Blijf op de hoogte en volg Anne

05 Oktober 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

(by Winny the Pooh)

Een maand Tsjechië, en ik vind dat ik alvast mag zeggen dat er heel wat verschil is tussen de ene en de andere plaats. Laat ik eens even wat vertellen over Praag, Pec pod Snežkou, en Kladno. Over Zuid-Moravië en Terezin hebben jullie namelijk al kunnen lezen!

Praag kan ik opdelen in drie stukken:
a) Dejvice - Waar ik mijn kamer heb, waar het grootste gedeelte van de universiteit gelegen is, waar de studentendormitories zijn.
Dejvice is een deel van de stad dat aan de andere kant van de rivier ligt dat het grootste gedeelte van het centrum. Maar dat is geen probleem: het maakt dat hier bijna geen zwervers zijn, en de buurt daarom veiliger overkomt. Daarnaast wonen dus heel veel studenten hier, hartstikke handig als er een feestje is. Ik doe niet mee met het 'leven in een dormitory' (omdat ik liever een kamertje voor mezelf heb), maar in principe ben ik binnen 5 minuten bij Masarykova. Daar is één keer in de twee weken een feestje, een aantal keer per week sportlessen (jawel, ik was naar Zumba! En ik doe vanaf volgende week mee met yoga ^^), en een goedkope menza als ik geen zin heb om thuis te lunchen en niet in Kladno zit. Verder is hier vanalles: banken, restaurantjes, pubs, telefoonwinkel, en een aantal supermarkten. Ze hebben hier gewoon een Albert (heb ik dit al eens verteld?), wat eigenlijk gewoon een AH is. Ooooh! En de Billa verkoopt Sinterklaas chocoladepoppen! Dat is waarom ik voor Tsjechië heb gekozen, haha, omdat ze hier ook gewoon sinterklaas vieren! Helaas geen zwarte pieten, want het hulpje van deze beste man is een rode duivel. Origineel, weer eens wat anders.
b) Hradcany/Stare Mesto/Nove Mesto - Waar de toeristen zijn, waar het altijd rumoerig is, waar het leeft
Als je 's avonds écht wilt stappen (dus niet alleen maar wedstrijdjes wilt doen welke tafel het meeste bier kan drinken, of alleen maar thee drinken in een geweldige theetoren), dan 'moet' je naar dit deel van de stad. Het is toeristisch, maar als student zijn er genoeg leuke feestjes die meegepakt kunnen worden. Overdag is dit deel van de stad het meest leuk om rond te wandelen: het kasteel, de vele bruggen, de vele chinezen met camera's, het plein met de beroemde astronomische klok (echt, het is niet de moeite waard om die te zien slaan. Sla dat maar over als je hier langskomt ;)), de plaats waar het gevecht met de heren die Heydrich wilden doden heeft plaatsgevonden... Je kunt het allemaal vinden!
c) Vysherad 'en de rest' - Waar je parkjes vindt, waar het groener is, waar je best kan verblijven maar i.v.m. reistijd niet wilt wonen, waar ook wel studentenpubjes zitten.
En in dit deel van de stad wil je dus zijn als het zonnetje schijnt en je verder niet zoveel te doen hebt! Ik heb er nogal wat tijd doorgebracht toen ik verdomd lang vakantie had deze zomer, en zal er volgend jaar waarschijnlijk ook wel weer regelmatig te vinden zijn. Je hebt er mooi uitzicht over de stad enzo =)

Dan is er Kladno - Waar ik mijn colleges volg, waar verderi weinig te vinden is, en waar iedereen je voor uitlacht
Tja, als je zegt dat je Biomedical Engineering studeert, begint men al te glimlachen. Dan komt standaard de retorische vraag 'Oh, dus je moet iedere dag naar Kladno?!', waarop je vervolgens medelijdend wordt aangekeken. Ja, ik stap iedere ochtend, de helft van de tijd al om 7.15h, in de bus naar Kladno, zodat ik op tijd ben voor m'n colleges om 8 uur. Kladno is een stadje hier ongeveer 20 km verderop. Het is een grijze stad (m.u.v. gister, toen de lucht eruit zag als een oorlogsslagveld, met alle kleuren rood en paars), waar weinig tot niets te beleven is. De universiteit is een deprimerend gebouw, waarvan het grootste probleem eigenlijk is dat je nergens heen kunt als je een tussenuur hebt... Maar goed, misschien ga ik er aan wennen. En anders niet ;)

Tot slot dan nog iets over Pec pod Snežka - De hoogste berg, de grens met Polen, hét wintersportgebied
Vorige week hebben we het weekend doorgebracht in dit plaatsje. Vanuit hier konden we namelijk de állerhoogste berg van Tsjechië beklimmen, de Snežka! En dat hebben we gedaan! De zon scheen, de lucht was blauw, en ik weet niet of het door de training van afgelopen zomer kwam, dat we zo goed geslapen hadden in het hostel waar we niet met de huisbazin konden communiceren, of omdat de weg betegeld was en de berg maar 1602 m, maar we waren er zo! Doen we effies! De toon is dus gezet, en er kunnen nog heel wat hikes volgen de komende periode. Ik heb de skikaart trouwens even bekeken, en erg groot is het gebied niet... Misschien een weekendje boarden? Maar veel langer moet het denk niet zijn...

Dit weekend blijf ik in Praag, maar voor volgend weekend worden alweer nieuwe plannen gemaakt. Alle niet-Europeanen - maar eigenlijk ook degenen die langer dan 1,5 uur moeten vliegen om hier te komen - zijn er namelijk heilig van overtuigd dat ze de kans moeten grijpen om alles van Europa te zien nu ze 'toch in de buurt zijn', en ik doe lekker mee. Bratislava (hoofdstad Slowakije) en Wenen (hoofdstad Oostenrijk) staan op het programma! Je bent er zo met de bus en/of trein (4 uur naar Bratislava, vanaf daar 1 uur naar Wenen), en in de weekenden is er toch geen college he ;) 'Als je niets te doen hebt, moet je iets gaan doen'!

Over college: deze week zijn ze gestart! Ik zal jullie binnenkort wel even laten weten hoe het bevalt enzo. Deze tekst is namelijk alweer veel te lang aan het worden.

Ahoj!
Anne


  • 05 Oktober 2012 - 23:32

    Maaike:

    Ik heb die klok gezien

  • 05 Oktober 2012 - 23:57

    Josine:

    Training van afgelopen zomer, sowieso!

  • 06 Oktober 2012 - 18:09

    Mieke:

    Hoi Anne,

    Zo te horen weet je je weer prima te vermaken. Leuk om dit te lezen! Blijven we een beetje op de hoogte! Succes met je studie! Prettig weekend
    Groetjes vanuit Schoorl.

  • 06 Oktober 2012 - 18:55

    Martijn:

    Vind ik leuk

  • 06 Oktober 2012 - 21:34

    Maaike:

    Did you already find à karate school?

  • 08 Oktober 2012 - 17:38

    Anne Leijsen:

    Hihi, reacties zijn leuk!
    Maaike, ik heb een karateschool! Ik dacht dat ik er niet zou kunnen trainen, omdat de trainingen op dinsdag- en donderdagavond zijn. Maar inmiddels zijn de colleges van dinsdag verplaatst, en die van donderdag hebben we tot nader bericht gewoon helemaal niet (omdat de docent langer aan het herstellen is van een operatie dan verwacht), dus ik ga morgen eens even langs =D Ze hebben 250 leerlingen, en zijn de grootste Shotokan vereniging volgens mij.

  • 08 Oktober 2012 - 17:38

    Anne Leijsen:

    Hihi, reacties zijn leuk!
    Maaike, ik heb een karateschool! Ik dacht dat ik er niet zou kunnen trainen, omdat de trainingen op dinsdag- en donderdagavond zijn. Maar inmiddels zijn de colleges van dinsdag verplaatst, en die van donderdag hebben we tot nader bericht gewoon helemaal niet (omdat de docent langer aan het herstellen is van een operatie dan verwacht), dus ik ga morgen eens even langs =D Ze hebben 250 leerlingen, en zijn de grootste Shotokan vereniging volgens mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Ahoj! (As they greet in Czech! My first Czech words, haha) My name is Anne, and I'll spend the up coming year at the Czech Technical University in Prague. Kind of an adventure, as Dutch student, but it's gonna be fun, for sure! I'll try to keep this blog up to date. But, I warn in advance: I'm used to have a busy schedule, so maybe updates will not be made for quite long times. If it takes to long: please, send me a message, and I will post something new! I hope I will enjoy you with my stories, pictures, recipes and crazy thoughts =D Looking forward to a wonderful year, Anne

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 22246

Voorgaande reizen:

11 September 2013 - 01 September 2014

Dublin

06 September 2012 - 01 Augustus 2013

Prague

Landen bezocht: