Nobody can be uncheered with a balloon - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu Nobody can be uncheered with a balloon - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu

Nobody can be uncheered with a balloon

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 September 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

(by Winnie the Pooh, Disney)

Toen ik naar Praag vertrok, kreeg ik van Mieke een ballon met lieve verhaaltjes. Alhoewel de verhaaltjes in minuscule lettertjes op m'n bureau vielen toen ik hem opblies (wat jammer was, maar ook wel weer grappig), was de ballon het enige dat deze twee weken m'n kamer sierde. Inmiddels hebben Reijer en Louis mijn spulletjes langs gebracht, en ben ik de boel hier eens gaan opvrolijken. Leuk, jullie hangen bijna allemaal op m'n kast! =D

Toen ik even in Nederland was dit weekend, omdat ik de eer en het genoegen had om zowel het 21 diner van Mieke als van Relinde bij te wonen, werd nog eens extra duidelijk dat ik dingen hier gewoon nog niet snap. Of dat Tsjechen dingen gewoon nog niet snappen; Het is aan jullie (of aan hun, of aan mij...).

1) Het is hier niet gewoon standaard dat je de deur van de wc op slot kunt doen. Oke, dit klinkt als een heel raar punt, maar in Nederland zijn we (ben ik...) daar dusdanig aan gewend, dat het sowieso in dit rijtje thuishoort. Waarom zou je geen slot op de wc-deur doen, en vervolgens op de meest onmogelijke manier de deur vast houden terwijl je rustig probeert een plasje te doen?! Ik heb geen idee, en kijk uit naar het moment dat een echte Tsjech het me uit komt leggen. Of tot ze overal toch maar wel een slot maken.

2) Tsjechen doen niet (echt) aan avondeten. Misschien ben ik erg Hollands als ik me hecht aan een lekker maaltje om stipt 18.00 uur, of eventueel 19.00 uur als het dan echt moet, maar gewoon de maaltijd overslaan lijkt me niet echt logisch. De hoofdmaaltijd is met de lunch (€ 1,50 voor een warme maaltijd in de Menza, € 3,50 in een restaurantje, duur is het niet), en 's avonds kies je voor wat fruit, een bakje yoghurt, of broodje worst. Hebben ze dan geen honger? Nee, ze zijn hier overtuigd van de uitspraak 'Honger is een verkapte dorst', bestellen een biertje, en roepen Na Zdravi! Het zal vast wennen...

3) Op het moment dat je je inschrijft voor een Technische Universiteit, verwacht je dat ze kennis van techniek hebben. Toch werken ze hier nog old skool met een 'studie report': Een soort paspoort waarin je al je vakken opschrijft die je wilt volgen, waarna je aan een belangrijk persoon vraagt of 'ie dat een goed idee vindt. Ja? Dan krijg je een stempel. Gehaald? Dan krijg je een handtekening. Een beetje zoals we op de basisschool stickers kregen. Omslachtig, maar het heeft wel wat!

4) Waarom geen fietsen?! Ik moet toegeven dat het openbaar vervoer verdomd goed geregeld en goedkoop is, maar ons Nederlandse fietsgewoontes zou ik hier het liefst ook introduceren. Er zijn wel fietspaden, maar de kans is groot dat die na een paar honderd meter ophouden. Opeens. Midden op de weg. En nee, daar houden de auto's niet netjes even rekening mee.

Wel, en zo zijn er nog wel genoeg dingen die ik op zou kunnen noemen (waarom geen groenten? waarom van die rare specerijen in het brood? waarom rijdt de politie overal heen met sirenes aan? waarom met de lunch al bier? etc). Maar waarschijnlijk wordt het me vanzelf duidelijk!

Liefs,
Anne

  • 23 September 2012 - 23:04

    Maaike En Bas:

    pivo!

  • 25 September 2012 - 10:30

    Anne Leijsen:

    Jij drinkt geeneens bier :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Ahoj! (As they greet in Czech! My first Czech words, haha) My name is Anne, and I'll spend the up coming year at the Czech Technical University in Prague. Kind of an adventure, as Dutch student, but it's gonna be fun, for sure! I'll try to keep this blog up to date. But, I warn in advance: I'm used to have a busy schedule, so maybe updates will not be made for quite long times. If it takes to long: please, send me a message, and I will post something new! I hope I will enjoy you with my stories, pictures, recipes and crazy thoughts =D Looking forward to a wonderful year, Anne

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 22240

Voorgaande reizen:

11 September 2013 - 01 September 2014

Dublin

06 September 2012 - 01 Augustus 2013

Prague

Landen bezocht: