Jumping for joy is good exercise - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu Jumping for joy is good exercise - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu

Jumping for joy is good exercise

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 September 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

Hoe ik de afgelopen week het beste kan samenvatten? Nou, heel veel nieuwe mensen, reisjes, feestjes, foto's, plattegronden, biertjes, zon, en gezelligheid!

Maar misschien is dat wel heel beperkt, dus iets meer details =) Misschien niet altijd chronologisch, want dat is nergens voor nodig.

Afgelopen week was dus de orientatieweek: Vanaf nu weten we allemaal de meest belangrijke toeristische trekpleisters en niet-toeristische restaurantjes te vinden te voet, met de tram, of met de metro. En als ik zeg 'allemaal', dan moet ik misschien toegeven dat ik wat overdrijf. Want er zijn dit jaar maar liefst 520 nieuwe internationale studenten - nogal wat meer dan andere jaren. Het grootste deel bestaat uit Fransen en Spanjaarden; Nederlanders zijn er maar een stuk of 6. Hoe we dan achter deze plekjes en plaatsjes zijn gekomen? Nou, er waren twee heeeeele lange en niet zo interessante presentaties in een kerkje in het centrum. En er was een welkomstfeestje (vind 5 mensen van verschillende nationaliteiten, en je krijgt een gratis biertje!), er was een 'Prague Discovery Game' (Vossenjacht/Scavengerhunt-achtig idee) - die we helaas niet wonnen maar die wel heel gezellig was, en er was een Czech-it afterparty in Masarykova. Er werden reisjes georganiseerd door het hele land, en ik ging naar Terezin en Zuid-Moravië.

Zuid-Moravië was echt top! Het is nogal een eind reizen vanaf Praag (zo'n 5 uur per bus), dus onderweg zijn we regelmatig gestopt. Voor spelletjes om elkaar beter te leren kennen (Zomerkamp-people: Ik heb weer nieuwe ideeën voor volgend jaar!), maar ook om cultuur te snuiven bij het monument van de 'battle of the three emperors' ('Wat?', ja, dacht ik ook. Iets met Napoleon, onthoud dat maar), of om een lekkere Tsjechische lunch te verorberen ('dumplings', een soort gekookt brood, met wat vettig vlees). Toen we uiteindelijk bij de wijngaard kwamen deden we een wijnproeverij-in-sneltreinvaart. De wijnen waren echt super (echt, misschien wel de beste die ik geproefd heb, ooit)! Na deze speed-tasting in de wijnkelder, was er een live Tsjechische band, eten, gedans, gezelligheid, en veel gelach! =D Zoveel dat de hike de volgende dag toch maar niet door ging, en we in plaats daarvan lekker van het zonnetje hebben genoten.

Terwijl ik dit schrijf moet ik m'n muziek steeds harder zetten. Ze zijn de flat aan het 'renoveren', en het is me een geboor van heb-ik-jou-wat. Ik zag gisteravond even het balkon van m'n flatgenootje, wat eigenlijk geen balkon meer is. Totaal weggesloopt. Heerlijk. Vanaf 8 uur 's ochtends... Who cares about sleep?!

Vandaag nog even van het zonnetje genieten, terwijl veel andere studenten al met hun colleges zijn begonnen. Mijn rooster ziet er niet heel rooskleurig uit, met op dinsdag colleges van 8 uur in de ochtend tot 8 uur in de avond - en twee keer 45 minuten reizen. Maar het wordt feest in Kladno - SOWIESO!

Liefs,
Anne

p.s. Hadden jullie dat gelezen ergens in het nieuws? Er zijn hier al zo'n 20 mensen dood gegaan door alcoholvergifiting! :O Dranken met meer dan 20% alcohol mogen daarom nergens meer verkocht worden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Ahoj! (As they greet in Czech! My first Czech words, haha) My name is Anne, and I'll spend the up coming year at the Czech Technical University in Prague. Kind of an adventure, as Dutch student, but it's gonna be fun, for sure! I'll try to keep this blog up to date. But, I warn in advance: I'm used to have a busy schedule, so maybe updates will not be made for quite long times. If it takes to long: please, send me a message, and I will post something new! I hope I will enjoy you with my stories, pictures, recipes and crazy thoughts =D Looking forward to a wonderful year, Anne

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 22239

Voorgaande reizen:

11 September 2013 - 01 September 2014

Dublin

06 September 2012 - 01 Augustus 2013

Prague

Landen bezocht: