Don't gobblefunk around with words - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu Don't gobblefunk around with words - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Anne Leijsen - WaarBenJij.nu

Don't gobblefunk around with words

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 November 2012 | Tsjechische Republiek, Praag

(by Roald Dahl - Big Friendly Giant)

Wow, toen waren we alweer een maand verder! Ik was jullie niet vergeten hoor, integendeel. Ik had gewoon wat andere dingetjes eerst te doen. Maar vanavond moet ik studeren, want m'n eerste tentamen komt er aan, vandaar dat dit het ideale moment is om een stukje te schrijven!

Het nadeel van een tijd niet schrijven is dat je niet weet waar je moet beginnen. Dus ik begin niet bij het begin, maar gewoon bij deze week. Want deze week was ik jarig! En dat was leuk =).

M'n traditie om mijn verjaardag ieder jaar in een ander land te vieren, begint steeds meer vorm te krijgen. Zat ik twee jaar terug nog in Stockholm (Zweden) en vorig jaar in Gdanks (Polen), dit jaar dus Praag (Tsjechië), en volgend jaar hopelijk in Dublin (Ierland). Wat het leukste is aan het vieren van je verjaardag in het buitenland? Iedere keer is er weer een nieuw verjaardagsliedje dat ik nog niet eerder had gehoord. Ik herinner mij de Zweedse tekst nog in het geheel (en daar kan ik natuurlijk flink mee pronken als ik iemand uit Zweden tegen kom, altijd handig ;)), kan me van het Poolse liedje helaas weinig herinneren (onmogelijke taal), en kreeg dit jaar van een heel koor Duitsers een gezellig Duits liedje. Met gitaar, bij een kampvuur, met chocoladetaart met kaarsjes, met marshmallows en worstjes, en heel veel gezelligheid. Oh, en met regen en nat hout en heel veel modder, dat ook. En met ballonnen-met-led-lampjes om de route uit te stippelen in het donker voor degenen die later kwamen. Oftewel, om iets meer duidelijkheid te verschaffen: Ik wilde eens wat anders dan met z'n allen naar de pub, en met z'n allen naar mijn kamer was qua grootte geen optie, dus bedacht ik om de natuur in te gaan en het te vieren met een verjaardagsvuur. Goede keuze, bleek! Iedereen, en in ieder geval ik, heeft zich prima vermaakt!

Maar dat was natuurlijk niet het enige: Er werd al voor me gezongen om 12 uur 's nachts toen we even een drankje deden in de kroeg. Er lagen kaartjes voor me klaar toen ik die avond thuis kwam. Er stond een cadeau klaar toen ik 's ochtends wakker werd. Er was taart om samen met m'n studiegenootjes op te smikkelen na college. Er was een hele dag vol met bakken (appeltaart, chocolate chip cookies). Er waren suuperveel felicitatiewensen via de e-mail, telefoon en facebook. En er waren verjaardagsliedjes via skype en via filmpjes. =D Nogmaals bedankt!

Het leukste is dat ik het nog een keer mag vieren als ik in Nederland ben, voor al de mensen die er nu niet bij konden zijn. Hihi, nog een voordeel van in het buitenland vieren: je viert het thuis toch sowieso ook nog wel een beetje!

Van het ene feest gaan we door naar het volgende feest: Sinterklaas komt er aan! En daar worden nu de grote voorbereidingen voor getroffen. In Tsjechië kennen ze het concept en idee van Sinterklaas ('Mikulas') ook ongeveer, maar ze vieren het alleen met een klein cadeautje op 6 december. In Nederland weten we natuurlijk veel beter hoe dat werkt - en het is jammer dat ik dat mooiste feestje van het jaar misloop :(. Maar! We hebben geregeld dat Nederland op 5 december haar landenpresentatie houdt. Oftewel, we hebben een hele goede reden om onze medestudenten eens te laten beleven hoe wij de sintintocht bekijken en hoe zwarte piet zich gedraagt! Gelukkig maar, is er toch nog een goede reden om me te verkleden, haha. Oh, en natuurlijk volg ik het Sinterklaasjournaal op de voet, om wel op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen (waaaaar is dat geld? De Intertoys was vandaag trouwens veelvuldig in beeld!). Ook trouwens omdat 10 minuten echt precies een goede lengte voor een tv programma is: kun je precies even kijken terwijl je je bord met eten naar binnen werkt!

Tot slot (houd je nu al op? Ja, anders wordt het te lang en lezen jullie het niet meer - alle dingen die ik nu niet noem komen van de week wel langs. Beloofd? Beloofd) nog interessant nieuws: IK GA VERHUIZEN! Jawel, je leest het goed. Vanaf januari verhuis ik van Praag 6 (Dejvice) (zie kaartje) naar Praag 1 (Stare Mesto - old town). Dit betekent: Midden in het centrum, een kamer die minstens 2x zo groot is dan mijn kamer nu, een grote gezamenlijke ruimte, een ruime keuken mét oven, en gezelligere huisgenoten! Yess, in tha pocket!

Dat was het voor vandaag. Ik ga wat slaap inhalen, zodat ik morgen fris en fruitig kan zien hoe de kerstboom op het plein in het centrum van Praag wordt 'aangezet'!

Miluje z Prahy,
Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Ahoj! (As they greet in Czech! My first Czech words, haha) My name is Anne, and I'll spend the up coming year at the Czech Technical University in Prague. Kind of an adventure, as Dutch student, but it's gonna be fun, for sure! I'll try to keep this blog up to date. But, I warn in advance: I'm used to have a busy schedule, so maybe updates will not be made for quite long times. If it takes to long: please, send me a message, and I will post something new! I hope I will enjoy you with my stories, pictures, recipes and crazy thoughts =D Looking forward to a wonderful year, Anne

Actief sinds 27 Aug. 2012
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 22248

Voorgaande reizen:

11 September 2013 - 01 September 2014

Dublin

06 September 2012 - 01 Augustus 2013

Prague

Landen bezocht: